بررسی راهکارهای توسعه خدمات الکترونیک و میزان استفاده از آن در میان کاربران روستایی
.بیان مسئله
امروزه استفاده از ابزارها و فن آوری های روز دنیا باعث می گردد که در امر تجارت بهبود و پیشرفت بهتر و بیشتری نسبت به روش انجام آن د ر گذشته ایجاد شود . یکی از این ابزارها ، ابزارهای الکترونیکی است . با استفاده از ابزارهای الکترونیکی فواصل کوتاه گردیده ، ارتباطات سریع تر ، مثمر ثمرتر و همگانی تر شده است .جامعه اطلاعاتی در جهان در حال شکل گیری است و شهرها و روستاهای الکترونیکی که زیرمجموعه تفکر جامعه اطلاعاتی می باشند در سالهای اخیر در دنیا مطرح شده اند . کشور ایران همگام با بسیاری از شورهای پیشرو جهان نسبت به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی اقدام کرده است و تلاش می کند با استفاده از این فناوری خدمات دولتی را به دورترین نقاط کشور منتقل نماید . در این راستا اقدامات متعددی انجام گرفته است که از مهمترین آنها می توان به اجرای پروژه تجهیز ده هزار روستای کشور به دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی اشاره نمود در این راستا اقدامات متعددی انجام گرفته است که از مهمترین آنها می توان به اجرای پروژه تجهیز ده هزار روستای کشور به دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی اشاره نمود .در ايران با حمایت تام شرکت مخابرات ایران، بيش از 8500 دفتر خدمات ارتباطي در روستاهاي كشور راه اندازي شده است، كه اميد است با مشاركت و مساعدت ساير وزارتخانه ها و سازمانها و نهادهاي مرتبط اين روند تقویت يافته و در انتهای برنامه پنج ساله چهارم به 10000 دفترداشته باشيم .
فناوری اطلا عات ایران در سال های اخیر
براي اشاعه يک نوآوري (فنآوري اطلاعات و ارتباطات روستايي) و رسیدن به مرحله پذيرش و بکارگیري آن، پنج مرحله آگاهی، انگیزش، تصمیم، اجرا و پذيرش بايد توسط افراد (روستائیان) در طول يک دوره زماني معین طي شود تا در نهایت منجر به اشاعه آن نوآوري شود. (بهرامیان، ١٣٨٦ ). در نظريه دانیل لرنر آمده است که تجدد و نوگرايي از راه سه متغیر گسترش سواد، دسترسي به وسايل ارتباط جمعي و افزايش میزان .( مشارکت سیاسي و اقتصادي لازمه دگرگوني است
بنابر نظريه رابرت چمبرز1 توسعه روستايي در هر زمینه اي از جمله فنآوري اطلاعات بايد مبتني بر برنامه ريزي استراتژيک باشد يعني ساخت آينده دلخواه با درک و ترسیم چشم انداز مطلوب و تعیین چگونگي راه رسیدن به آن مدنظر قرار گیرد.
خدمات الكترونیكی
بهترین خدمات الکترونیکی به عنوان هدف رویكرد الکترونیک:
هدف اصلی از رویكردهای موفق خدمات الکترونیکی در سراسر جهان در واقع ارايه خدمات بهتر دولت به کاربر است. بهعبارتی ارايه خدمات به مشتریان دولت در اولویت است.
خدمات ارايهشده توسط دولت را میتوان به سه گروه زیر تقسیم كرد:
خدمات دولت به شهروند یا خدماتG2C : خدمات ارايهشده به افراد (از جمله مهاجران)، براي مثال، خدمات اشتغال، اخذ پذیرش دانشگاه و اجازه اقامت
گذرگاه ادغام
گذرگاه ادغام میانافزار مبادلهگرا است که امکان ارتباط ميان شرکتکنندگان در ابتکار عمل دولت الکترونیک را فراهم میسازد. بهعنوان یک قاعده معماری، یک مدل تکرابطهای برای اجرای پیشنهاد است که در آن هر سازمان دولتی تنها برای دسترسی به اطلاعات و خدمات ارايهشده از سوی سازمانها دولتی از گذرگاه ادغام استفاده میکند. بنابراین گذرگاه ادغام، نقطه مرکزی حیاتی برای اتصال و تبادل اطلاعات ميان سازمانهای دولتی، کانالهای تعامل با کاربر، سیستمهای شرکت و ارايهدهندگان خدمات مشترک اس
درگاه پرداخت
راهحلهای پرداخت بايد ملاک دسترسی گسترده به کاربران دارا یا فاقد حساب بانکی باشد . بهعلاوه راهحلهای پرداخت باید برای کاربر مناسب باشد. برای نمونه، پرداخت باید در همان مرحله که خدمت دولتی مورد نیاز است، اجرا شود.در بلندمدت، این برنامه روشهای پرداخت چندگانه مانند صورتحساب الکترونیک، کارتهای اعتباری، حسابهای اعتباری و بدهی مستقیم را ارايه میدهد. در مرحله آزمایشی صورتحساب الکترونیک، در انطباق با معیارهای اصلی در دسترس، اجرا خواهد شد. کارتهای پرداخت بهعنوان وسیلهای که تسهیلات زیادی را برای کاربران فراهم میسازد، مدنظر قرار گرفتهاند.
بازدیدها: 13