عوامل موثر بر رضایت مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی
مقدمه
در دهة پاياني قرن بيستم و در آستانة ورود به هزارة سوم، با گسترش فناوري اطلاعات، نگرش جديدي از اقتصاد به نام ” اقتصاد ديجيتال“ ظهور يافت كه كلية شئونات زندگي و تعاملات اجتماعي را دستخوش تحول نمود. تا حدي كه تمامي جوامع ناگزير از ورود به آن شدند. اينترنت شرايط تازهاي را پديد آورد كه در آن توليدكنندگان، تامينكنندگان، فروشندگان و مشتريان، و تقريباً همة عوامل دستاندركار يك چرخة اقتصادي قادر شدند در يك فضاي مجازي مشترك با يكديگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اينترنت تئوريها و نظريات جديدي را به ميان آورده است كه يكي از مشخصههاي اصلي آنها نگاه تازهاي (به جرأت ميتوان گفت كه تجارت الكترونيكي يكي از نمودها و مقوله كسب و كار است) كاربردهاي ويژه فناوري اطلاعات است و هم اكنون حجم وسيعي از خريد و فروشها در كشورهاي پيشرفته به شيوه الكترونيكي صورت ميپذيرد
بیان مسئله
پورتال هاي سازماني اساساً با دو هدف طراحي و در سطح سازمانها مستقر شدند. اين دو هدف شامل مديريت متمركز اطلاعات تجاري در سازمانها و ارائه خدمات اطلاعاتي به روز می باشند. پورتال هاي سازماني از يك سو امكان مديريت متمركز در سازمان را براي مديران و معاونان مؤسسات و سازمانها فراهم مي كنند و پنجره اي شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار ميدهند و از سوي ديگر كاربران و مشتركين خود را از آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه هاي كاري و تجاري آگاه مي سازند. اين پورتالها علاوه بر اطلاعرساني، زمينه هاي تعامل ميان مديران و كارمندان و مشتريان يا كاربران را ايجاد مينمايند ( یک تعریف جامع و خلاصه از پورتال به این صورت است: یک نقطه واحد دسترسی[1] (SPOA) برای سازماندهی، تعامل، توزیع و ادغام دانش سازمانی. با وجود آن که بکارگیری پورتال های سازمانی منجر به کاهش هزینه، سازماندهی و ساخت یافتگی اطلاعات و زمان دسترسی کمتر می شود، اما مزیت رقابتی آنها در فیلتر سازی، هدفمند سازی و دسته بندی اطلاعات است، به طوری که کاربران فقط آنچه را نیاز دارند، دریافت می کنند (
[ویژگی های یک پرتال عبارتند از: قابلیت دسته بندی و طبقه بندی به طور کلی مهمترین مطالب و محتویات، مدیریت و تجمیع مطالب و محتویات، یکپارچگی با سیستم ها و زیر سیستم های موجود، ارایه ابزارهایی جهت تولید و توسعه مطالب و محتویات، قابلیت توازن بار، افزونگی و پیشگیری از مشکلات و خطاها، قابلیت ارایه محتویات و مطالب روی هر نوع سیستم و بستری (مثلاً پشتیبانی از سیستم های بی سیم و سیار)، قابلیت Single sign on ، پشتیبانی از زبان های مختلف، سهولت دسترسی به اطلاعات، قابلیت امنیت مناسب (با تعیین سطوح دسترسی)، قابلیت سفارشی سازی و شخصی سازی، قابلیت جست وجو و شاخص گذاری مطالب و محتویات، قابلیت مرور مطالب و محتویات دسته بندی شده، قابلیت ارایه یکسری خدمات از طریق مولفه های قابل جایگزین و سفارشی سازی (به اصطلاح پرتلت) و در انتها از مهمترین ویژگی های پورتال های بزرگ، استفاده از بانک های اطلاعاتی یک پارچه می باشد
اهداف پژوهش
بررسی و تبیین رابطه بین عامل “نوع آوری پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی
بررسی و تبیین رابطه بین عامل “پویائی پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی
بررسی و تبیین رابطه بین عامل “نوع دسترسی به پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی
بررسی و تبیین رابطه بین عامل “سازگاری پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی
بازدیدها: 14