پروپوزال بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی با هدف راه اندازی تجارت الکترونیکی

عوامل موثر بر رضایت مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی

 

  مقدمه

در دهة پاياني قرن بيستم و در آستانة ورود به هزارة سوم، با گسترش فناوري اطلاعات، نگرش جديدي از اقتصاد به نام ” اقتصاد ديجيتال“ ظهور يافت كه كلية شئونات زندگي و تعاملات اجتماعي را دستخوش تحول نمود. تا حدي كه تمامي جوامع ناگزير از ورود به آن شدند. اينترنت شرايط تازه‎اي را پديد آورد كه در آن توليدكنندگان، تامين‎كنندگان، فروشندگان و مشتريان، و تقريباً همة عوامل دست‎اندركار يك چرخة اقتصادي قادر شدند در يك فضاي مجازي مشترك با يكديگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اينترنت تئوري‎ها و نظريات جديدي را به ميان آورده است كه يكي از مشخصه‎هاي اصلي آنها نگاه تازه‎اي (به جرأت مي‎توان گفت كه تجارت الكترونيكي يكي از نمودها و مقوله كسب و كار است) كاربردهاي ويژه فناوري اطلاعات است و هم اكنون حجم وسيعي از خريد و فروش‎ها در كشورهاي پيشرفته به شيوه الكترونيكي صورت مي‎پذيرد

    بیان مسئله

پورتال هاي سازماني اساساً با دو هدف طراحي و در سطح سازمان‌ها مستقر شدند. اين دو هدف شامل مديريت متمركز اطلاعات تجاري در سازمان‌ها و ارائه خدمات اطلاعاتي به روز می باشند. پورتال هاي سازماني از يك سو امكان مديريت متمركز در سازمان را براي مديران و معاونان مؤسسات و سازمانها فراهم مي كنند و پنجره اي شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار مي‌دهند و از سوي ديگر كاربران و مشتركين خود را از آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه هاي كاري و تجاري آگاه مي سازند. اين پورتال‌ها علاوه بر اطلاع‌‌رساني، زمينه هاي تعامل ميان مديران و كارمندان و مشتريان يا كاربران را ايجاد مي‌نمايند ( یک تعریف جامع و خلاصه از پورتال به این صورت است: یک نقطه واحد دسترسی[1] (SPOA) برای سازماندهی، تعامل، توزیع و ادغام دانش سازمانی. با وجود آن که بکارگیری پورتال های سازمانی منجر به کاهش هزینه، سازماندهی و ساخت یافتگی اطلاعات و زمان دسترسی کمتر می شود، اما مزیت رقابتی آنها در فیلتر سازی، هدفمند سازی و دسته بندی اطلاعات است، به طوری که کاربران فقط آنچه را نیاز دارند، دریافت می کنند (

[ویژگی های یک پرتال عبارتند از: قابلیت دسته بندی و طبقه بندی به طور کلی مهمترین مطالب و محتویات، مدیریت و تجمیع مطالب و محتویات، یکپارچگی با سیستم ها و زیر سیستم های موجود، ارایه ابزارهایی جهت تولید و توسعه مطالب و محتویات، قابلیت توازن بار، افزونگی و پیشگیری از مشکلات و خطاها، قابلیت ارایه محتویات و مطالب روی هر نوع سیستم و بستری (مثلاً پشتیبانی از سیستم های بی سیم و سیار)، قابلیت Single sign on ، پشتیبانی از زبان های مختلف، سهولت دسترسی به اطلاعات، قابلیت امنیت مناسب (با تعیین سطوح دسترسی)، قابلیت سفارشی سازی و شخصی سازی، قابلیت جست وجو و شاخص گذاری مطالب و محتویات، قابلیت مرور مطالب و محتویات دسته بندی شده، قابلیت ارایه یکسری خدمات از طریق مولفه های قابل جایگزین و سفارشی سازی (به اصطلاح پرتلت) و در انتها از مهمترین ویژگی های پورتال های بزرگ، استفاده از بانک های اطلاعاتی یک پارچه می باشد

    اهداف پژوهش

بررسی و تبیین رابطه بین عامل “نوع آوری پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی

بررسی و تبیین رابطه بین عامل “پویائی پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی

بررسی و تبیین رابطه بین عامل “نوع دسترسی به پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی

بررسی و تبیین رابطه بین عامل “سازگاری پورتال” و رضایتمندی مشتریان در طراحی پورتال های سازمانی

بازدیدها: 14

18,000 تومان