پروپوزال بررسی موانع استقرار هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکت برق منطقه ای غرب”

 هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتها 

 

                        مقدمه

در گذشته قیمت کالا با توجه به هزینه های سر بار آن تعیین می شد و تنها مدیر شرکت بود که با توجه به هزینه های تولید و سودی که پیش بینی کرده است ، آن را معین می کند ولی امروزه قیمت کالا با توجه به رقابت جهانی و عرضه بالا در درجه اهمیت بالاتری قرار می گیرد. لذا باید این موضوع بیش از گذشته انعطاف پذیر باشد.

یکی از روش های جدیدی که امروزه برای تخمین قیمت کالا استفاده می شود تعیین آن با توجه به کشش بازار است. در این روش مصرف کننده قیمت نهایی را تعیین می کند و قیمت به او تحمیل نمی شود.

                     بیان مسئله

سودآوري، آرزوي تمامي شركتها و مديران است اما مانعي بزرگ بنام  هزينه ها مي تواند آنها را دست نيافتني كند. وقتي نمودارها نشانگر روند صعودي هزينه هاي سازمان هستند نه تنها نشان ميدهند كه سلامت سازمان در خطر است بلكه زنگ خطر را براي مديران بصدا در مي آورند. هزينه براي مديران و سهامداران، واژه اي دوست داشتني نيست . همان مقدار كه صاحبان شركتها به هزينه ها حساسيت نشان مي دهند ، مشتريان نيز احساس مشابه نسبت به واژه قيمت دارند .

امروزه با توجه به  محيط شديد رقابتي بازار محصولات ، بنگاههاي اقتصادي ، براي حفظ   بقاي خود بايد بطور گسترده اي بر مديريت هزينه ها همت گمارند.  مهمترين مشخصه هر شركت قابليت بقا در مقابل رقبا مي باشد و براي بقا در بازار متلاطم امروزي ، شركت بايد حداقل براي يك مدت موقت به يك مزيت رقابتي خاص دست يابد

در یك تعریف كلی می توان گفت هزینه یابی هدف رویكردی است سازمند برای تعیین اینكه یك محصول مورد نظر با كیفیت و قابلیت كاركرد مشخص، با چه بهایی باید تولید شود تا بتوان سود مورد انتظار را در قیمت فروش پیش بینی شده تحصیل كرد در این تعریف این نكته اهمیت دارد كه در آن تأكید شده است كه هزینه یابی هدف چیزی است بسیار فراتر از فنون حسابداری مدیریت در واقع هزینه یابی هدف بخش مهمی از فرایند مدیریت جامع است كه هدف آن كمك به سازمان برای بقا در محیط رقابت فزاینده است.

                        ضرورت پژوهش

در مورد ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق کافی است به مزایای پیاده سازی آن در سازمان توجه شود. چراکه هدف اصلی تحقیق، شناسایی موانع استقرار سیستم هزینه یابی هدف می باشد که زمینه را برای پیاده سازی بهینه این سیستم مهیا می سازد(کیانی، 1387). هزینه یابی بر مبنای هدف از كارسازترین روشهای مدیریت هزینه است، زیرا با سایر استراتژیهای مدیریت كه امروزه در بازارهای رقابتی و مخصوصاً بازار تجارت آزاد جهانی برای محصولات با چرخه عملیاتی كوتاه مدت به كار گرفته می شود مقایسه پذیر است. محاسبه هزینه بر مبنای هدف، این امكان را فراهم می آورد كه شركتها هدف كاهش هزینه را در قالب عملی بیان كنند.

                       مبانی نظری هزینه یابی

بطور كلي مي توان هزينه را اينگونه تعريف كرد : هزينه، هر مقدار مجاز از مخارج است كه يك واحد صنعتي مي‌تواند در توليد يك محصول، متحمل شود به گونه‌اي كه سود مورد نياز خود را از دست ندهد.

ديدگاه غالب امروزي در تكنيك‌هاي مديريت توليد و عمليات ، از بين بردن اتلاف  و خلق ارزش نوين،است. حذف «اتلاف» با جنبه پيشگيرانه، فنون جديدي را پديد آورده ‌است. در فنون جديد، از نگرش سيستمي باز استفاده مي‌شود.

بازدیدها: 15

18,000 تومان