پروپوزال تاثیر مکانیزم های مختلف بانکداری الکترونیک بر سود آوری بانک های منتخب خصوصی

تاثیر بانکداری الکترونیک بر سود اوری بانکها

 

   مقدمه

توجه به ابعاد مختلف كاربرد سيستم هاي تجاري كه در سطوح عالي دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد و اين كه كاربردهاي مختلف آن در چارچوب و ميزان امكانات هر كشور تا چه حد قابل استفاده مي باشد، مي تواند تا حد بسياري به تغيير ديدگاه ها در خصوص استفاده از اين سيستم ها براي ارتقاء جايگاه تجاري شان كمك شاياني داشته باشد( يكي از انواع سيستم هايي كه در مبادلات تجاري در سال هاي اخير با انواع كاربرد هاي خود جاي زيادي را باز كرده است سيستم “پرداخت الکترونیکی”مي باشد. اين سيستم كه به باور بسياري از مردم جامعه ، تنها براي سهولت در نقل و انتقال وجوه در هنگام خريد و عدم نياز به حمل پول مي باشد، داراي كاربردهاي بسيار زيادي در سيستم هاي بانکداری، حسابداري ، فروشگاهي، انبارداري و مواردي از آن جمله مي باشد و در واقع به همين علت نيز در كشور هاي در حال توسعه و يا حتي توسعه نيافته داراي سهم اندكي در تجارت الكترونيكي در سطح دنيا است زيرا در اين جوامع شناخت كافي در خصوص به كار گيري برخي از تكنولوژي هاي روز به وجود نمي آيد و از اين بابت نمي توان بر روي به كار گيري درست و مثمر ثمر برخي از انواع اين تكنولوژي ها حساب كرد

   تشریح و بیان مساله

تجارت الکترونیکی شامل فعالیت های متنوعی مانند تجارت الکترونیکی کالا و خدمات، تحویل بر خط (online)، انتقال پول الکترونیکی ،حراج های اینترنتی و…. می باشد( همان گونه که شعار شرکت های بزرگ درتجارت الکترونیک جهانی فکرکردن و محلی عمل کردن است، ایران نیز مانند سایر کشورها، دارای شرکت های بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته اند. تجارت و بانکداری الکترونیکی در ایران در مرحله نوپایی به سرمی برد لذا انجام هر گونه پژوهش و تحقیقی در رابطه با بانکداری الکترونیک توجیه پذیر است و از آن جمله پژوهش در رابطه با تاثیر مکانیزم های مختلف بانکداری الکترونیک و سودآوری، بخصوص در فضای رقابتی بانکی کنونی کشور، از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوعی که در این تحقیق نیز درصدد بررسی و تحلیل آن هستیم.

با توجه به اهمیت سودآوری در عملیات بانکی، کانون توجه مطالعه حاضر برنقش خدمات نوین بانکی در چارچوب بانکداری الکترونیک در جذب سرمایه و بهبود سودآوری بانک است. به عبارت دیگر این پژوهش با درنظر گرفتن حداقل پنج بانک خصوصی درصدد پاسخگویی به این سئوال است که آیا بین خدمات نوین بانکی از قبیل : عابربانک، تلفن بانک، بانکداری اینترنتی، دستگاه های خودپرداز (POS) و موبایل بانک و سوداوری بانکها ارتباط معنی داری وجود دارد؟ سودآوری بانک از مکانیزم های مربوطه تا چه حد متاثر بوده است؟

  ضرورت پژوهش

بانکداری و تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است و تطبیق آن باسیاست های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد. با رشد تكنولوژي اطلاعات و افزايش روزافزون معاملات تجاري با استفاده از تجارت الكترونيكي در جهان و بالطبع حضور بانك در انجام امور مربوط به مبادلات مالي، بانكداري الكترونيكي به عنوان پايه اصلي تجارت الكترونيكي مطرح شده و نقش اصلي را در اجراي آن به عهده دارد). سرعت انجام کار، سهیم شدن در اطلاعات و هدایت مبادلات بازرگانی با شبکه های ارتباطی، امروزه به صورت یک اصل تردید ناپذیر موفقیت در بازار درآمده است.

سود آوری: بانکها از طریق ارائه خدمات بانکی به مشتریان کسب درامد می نماید که این از طریق جذب سپرده های مردم با نرخ بهره پایین و اعطای تسهیلات با نرخ بهره بالاتر و نتیجه اختلاف این دو نرج ، عایدی بانک است که به ان حاشیه سود و بهره گفته می شود، صورت می پذیرد.  به هرحال عملیات اجرایی می بایست با دارائیهایی که نتایج عملیات رابه وجودمی آورند،

بازدیدها: 10

18,000 تومان