پروپوزال تدوین استراتژی بهینه فناوری اطلاعات در بانک ملت

الف- عنوان تحقیق

1- عنوان به زبان فارسی:

تدوین استراتژی بهینه فناوری اطلاعات در بانک ملت

2-  عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):

تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.

ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :

با شروع دهه 70 و تا اواسط دهه 80، با افزايش رقابت در سطح كشورها، سازمان ها بر آن شدند تا اصول و استراتژي هاي خود را به سمت استفاده از فناوري كامپيوتر، جهت دهي نمايند. در نهايت رشد فناوري در دو حوزه الكترونيك و ارتباطات تقويت شد، فناوري اطلاعات به عنوان گزينه اي جهت تبديل به مزيت رقابتي پيش روي سازمان ها قرار داد(Maes,2008,).  در اين راه ابزارهاي مفهومي قوي نظير مدل چهارچوب شبكه استراتژيك[1] مك فارلان در 1983، مدل مراحل رشد[2] نولان در 1979 و نيز روش هاي ساختار يافته اي چون عوامل حياتي موفقيت[3] ركارت[4] در 1979 و با برنامه ريزي سيستم هاي كسب و كار[5] ارائه شده در 1984 توسط شركت IBM ظهور يافتند(احمدی،1383،ص11). در تقسيم بندي كه توسط ايرل در سال 1989 انجام گرفت، كليه مفاهيم ابزارهاي موجود و استراتژي هاي گوناگون مرتبط در حوزه

بنابراین با مشخص شدن اهمیت موضوع مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات، با درنظر گرفتن بانک ملت به عنوان نمونه مطالعاتی، سعی در تدوین استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم. در این راستا از روش تجزیه و تحلیل SWOT که بر اساس عوامل درونی (نقاط ضعف و قوت) و عوامل بیرونی (فرصت ها و تهدیدات محیطی) عمل می کند؛ گزینه های مختلف استراتژی را شناسایی، ارزیابی و گزینش خواهیم کرد و استراتژی بهینه سازمان ارائه خواهد شد. در واقع مسئله اصلی تحقیق بدینگونه تدوین می شود که استراتژی بهینه بانک ملت در ارتباط با فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است؟

 

د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد:

ضرورت این تحقیق و توجه به برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات عبارتند از :

  • نياز به تغيير، جدي‌ترين نياز سازمان‌هاست و معماري سازماني ابزار تغيير است.
  • نياز به آشکار سازي، اطلاعات و دانشي که سازمان براي ادامة کار نيازمند آن است.
  • نياز به شناسايي موقعيت فعلي، موقعيت مطلوب و مسير مورد نظر
  • نياز به تعامل سازمانهاي مختلف (منطقه‌اي_ ملي) با همديگر از طريق استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات (خصوصاً براي بانک مورد مطالعه)
  • لزوم ايجاد نگرش جامع داشتن به فرآيند انجام وظيفه و تقابل با سازمان‌هاي مختلف

 

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق):

 

بطور خلاصه در مورد ادبیات کاربردی تحقیق و استراتژی فناوری اطلاعات می توان گفت که مدل های زیر بعنوان مدل های پیشنهادی تاکنون برای این موضوع پیشنهاد شده

بازدیدها: 13

18,000 تومان