پروپوزال حقوق با موضوع جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه

پروپوزال حقوق با موضوع آدم ربایی

پروپوزال حقوق با موضوع جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه

الف- عنوان تحقیق: پروپوزال حقوق با موضوع جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه

 

عنوان فارسی جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه
عنوان انگلیسی  

ب- بيان مسأله اساسي تحقيق

به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق حداكثر در 20 سطر ) :

پروپوزال حقوق با موضوع جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه

جرم آدم ربایی از دیرباز وجود داشته و حقوقدانان مسلمان نیز در برخی از ابواب فقه به بیان احکام مرتبط با آدم ربایی پرداخته اند که از جمله، در باب حد سرقت، ربودن انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. جرم آدم ربایی از مصداق جرایم علیه اشخاص است که علاوه بر سلب آزادی و صدمات بدنی که ممکن است به مجنی علیه وارد شود، بیشتر شخصیت معنوی قربانی جرم، مورد تعرض قرار می گیرد. این جرم که به صورت خاص، یک ماده و به صورت عام، چند ماده از قانون مجازات اسلامی را به خود اختصاص داده و در منابع قوانین کیفری ایران، مصوبات فراوانی در مورد آن دیده می شود، کمتر در نوشته های حقوقی، مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است(زراعت،1381).

آدم ربایی از دیدگاه قانون

  • تعریف آدم ربایی

«آدم ربایی» معادل واژه های «abduction» (رفیعی 1386:10)، «kidnapping» (Martin:2001:277) در زبان انگلیسی و واژه «enlevement» (کاتبی 1380 :55) در زبان فرانسه و واژه «اختطاف و خطف» (آذرنوش 1385 :172) در زبان  عربی می باشد که در برخی موارد برای مطلق آدم ربایی و در دیگر موارد، برای ربودن دختر به منظور عمل نامشروع به کار می رود. تعریف های زیر نیز برای این واژه ارائه شده است :

  • انتقال یک یا چند شخص از مکانی به مکان دیگر بر خلاف اراده آنان، که ممکن است از راه خدعه یا فریفتن یا با زور انجام گیرد (نخله 2002: 96)
  • آدم ربایی، جابجا کردن غافلگیرانه فرد، بدون رضایت (عنف، حیله، تهدید و هر نحو دیگر) وی است (گلدرزیان ب 1386: 56).
  • آزادی بدنی هر فرد به طوری که بتواند از هر نقطه کشور به نقطه دیگر آن، مسافرت نموده یا نقل مکان دهد یا از کشور خود خارج شده و به آن مراجعت نماید و از توقیف بدون جهت محفوظ و مصون باشد. نتیجه این آزادی، لغو بردگی، لغو بیگاری، منع توقیف و حبس بدون مجوز اشخاص است (جعفری لنگرودی 1382: 32).
  • عنصر قانونی جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی یا دزدیدن دیگر، ابتدا در موارد 202 و 203 قانون مجازات عمومی سابق مصوب 1304 مطرح گردید. (ر.ک. به :شکری 1384: 679- 678) و به دنبال آن، ماده واحده طرح قانونی مربوط به تشدید مجازات رانندگان متخلف در سال 1335 به تصویب رسید (روزنامه رسمی، ش 3502- 18/11/1335). در سال 1353 با لغو مواد 202 و 203 قانون مجازات عمومی، قانون تشدید مجازات ربایندگان اشخاص وضع شد (روزنامه رسمی ش 8806- 19/11/1354). به موجب ماده 12 این قانون «مقررات مواد 203-202 قانون مجازات عمومی لغو می شود».

  • عنصر مادی جرم آدم ربایی

رفتار فیزیکی لازم برای تحقق جرم آدم ربایی «ربودن» است . همان طور که ربودن مال مستلزم نقل مکان کردن مال دیگری بدون رضایت مالک آن می باشد، برای تحقق جرم آدم ربایی نیز، برخلاف جرم حبس کردن غیر قانونی …………………………………………………………………………..

ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏ وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود(حداكثر 2 سطر) :

  • دانشجویان و اساتید مربوط به رشته مرتبط با موضوع تحقیق
  • محققین علم فقه

 

پروپوزال حقوق با موضوع جرم آدم ربایی از منظر فقه و مذاهب خمسه

ط- سوالات تحقیق(حداكثر 10 سطر):

  • جرم آدم ربایی چیست؟
  • جرم آدم ربایی و مجازاتهای مربوط به آن از دیدگاه قانون چگونه است؟
  • جرم آدم ربایی و مجازاتهای مربوط به آن از دیدگاه فقها چگونه است؟
  • جرم آدم ربایی و مجازاتهای مربوط به آن از دیدگاه مذاهب خمسه چگونه است؟

دانلود پروپزال حقوق در مورد آدم ربایی

برای دانلود دانلود پروپزال حقوق در مورد آدم ربایی ابتدا رویدکمه خرید کلیک و پس از مرحله پرداخت لینک دانلود در دسترس خواهد بود . از ایمیلتان هم تا 3 روز امکان دانلود میسر میباشد.

بازدیدها: 280

28,000 تومان