پروپوزال رابطه بانکداری الکترونیک و سودآوری بانک ها (موردی بانکهای عضو بورس اوراق بهادار تهران)

  ارتباط  بین رشد خدمات بانکداری الکترونیک و سودآوری بانک ها

 

                      مقدمه

تجارت الکترونیکی شامل فعالیت های متنوعی مانند تجارت الکترونیکی کالا و خدمات، تحویل بر خط (online)، انتقال پول الکترونیکی، حراج های اینترنتی و… می باشد  همان‌گونه که شعار شرکت های بزرگ در تجارت الکترونیک جهانی فکرکردن و محلی عمل کردن است، ایران نیز مانند سایر کشورها، دارای شرکت های بسیاری است که برای توسعه بازار خود به اینترنت وابسته‌اند. تجارت و بانکداری الکترونیکی در ایران در مرحله نوپایی بسرمی برد لذا انجام هرگونه پژوهش و تحقیقی در رابطه با بانکداری الکترونیک توجیه پذیر است و از آن جمله پژوهش در رابطه با تأثیر مکانیزم‌های مختلف بانکداری الکترونیک و سودآوری، بخصوص در فضای رقابتی بانکی کنونی کشور، از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوعی که در این تحقیق نیز درصدد بررسی و تحلیل آن هستیم.

–                      تشریح و بیان مساله

يكي از انواع سيستم هايي كه در مبادلات تجاري در سال هاي اخير با انواع كاربرد هاي خود جاي زيادي را باز كرده است سيستم “پرداخت الکترونیکی”مي باشد [1] اين سيستم كه به باور بسياري از مردم جامعه ، تنها براي سهولت در نقل و انتقال وجوه در هنگام خريد و عدم نياز به حمل پول مي باشد،داراي كاربردهاي بسيار زيادي در سيستم هاي بانکداری، حسابداري، فروشگاهي، انبارداري و مواردي از آن جمله مي باشد و در واقع به همين علت نيز در كشور هاي در حال توسعه و يا حتي توسعه نيافته داراي سهم اندكي در تجارت الكترونيكي در سطح دنيا است زيرا در اين جوامع شناخت كافي در خصوص بكارگيري برخي از تكنولوژي هاي روز به وجود نمي آيد و از اين بابت نمي توان بر روي بكار گيري درست و مثمر ثمر برخي از انواع اين تكنولوژي ها حساب كرد (انجمن های تخصصی پرداخت الکترونیکی و پایانه های فروشگاهی، 1389). بنابراین می توان گفت که استفاده ازپیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات درزمینه کسب و کار موجب فناوری نوینی به نام بانکداری الکترونیکی گردیده است. بکارگیری تجارت الکترونیک ازطرفی سبب ساده سازی انجام کسب و کار و کاهش هزینه های بنگاه‌های اقتصادی گردیده و از طرف دیگر افزایش مشتریان به تبع آن افزایش سطح رضایت مندی آنان را در بردارد.[2].تجارت الکترونیکی شامل فعالیت های متنوعی مانند تجارت الکترونیکی کالا و خدمات، تحویل آن لاین، انتقال پول الکترونیکی حراج های اینترنتی و… می باشد
(–                      ضرورت پژوهش

 

 

بنکداری و تجارت الکترونیک هم اکنون در جهان به عنوان یک بحث بسیار تخصصی و در عین حال، بسیار پیچیده تبدیل شده است وتطبیق آن باسیاست های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق دارد. با رشد تكنولوژي اطلاعات و افزايش روزافزون معاملات تجاري با استفاده از تجارت الكترونيكي در جهان و بالطبع حضور بانك در انجام امور مربوط به مبادلات مالي، بانكداري الكترونيكي بعنوان پايه اصلي تجارت الكترونيكي مطرح شده و نقش اصلي را در اجراي آن به عهده دار

–                      اهداف پژوهش

اهداف آرمانی :

  • ارتقاء سطح سودآوری بانکها
  • ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات بانکداری آنلاین و الکترونیک
  • کمک به گذار از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک

:

بازدیدها: 18

18,000 تومان