پروپوزال رابطه مدیریت دانش و اثر بخشی سازمان ها، نقش قابلیت های سازمانی و استراتژی های تجاری

استراتژی  رابطه مدیریت دانش و اثر بخشی سازمان ها

     مقدمه

امروزه، برای تشریح وضعیت سازمان ها اصطلاحات گوناگونی مثل عصر فراصنعتی، عصر اطلاعات و یا جامعه دانشی برای توصیف وضعیت کنونی به کار می رود. صرف نظر از اصطلاحات مذکور، اغلب صاحبنظران معتقدند که یکی از موضوعات مهم مطرح شده دراین دوره، مفهوم مدیریت دانش است؛ مفهومی که هیجان ایجاد کرده و باعث بحث و مناظره‌ی فراوان شده است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل است و به چالش های اخیر برای افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرایند های تجاری محور، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش براساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود

1.1       بیان مسئله

مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است. مدیریت دانش به تلاش هایی اشاره دارد که بطور سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می گیرد. بعبارتی دیگر، مدیریت دانش، شامل همه‌ روش هایی است که سازمان، دارایی های دانش خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکار گیری، به روز سازی و ایجاد دانش است. تعاریف زیادی از دانش و مدیریت دانش وجود دارد: دانش عبارتست از ترکیبی از داده ها و اطلاعات که تجربیات، عقاید و مهارت های متخصصان به آن افزوده شده و نتیجه آن ایجاد دارایی با ارزشی است که در تصمیم‌گیری کاربرد دارد). مدیریت دانش مجموعه ای از فعالیت  هاست که به شرکت کمک کرده تا دانش را از داخل و خارج سازمان بدست آورد.

در عمل نیز، بسیاري از شرکتها ادعا کرده اند به کمک فرایند مدیریت دانش کارا و اثرگذار، مدیریت دانش بر روي اثربخشی سازمان موثر بوده است. از اینرو، مدیریت دانش بدون شک یکی از مهمترین مقدمات براي اثربخشی یا نوآوري سازمان است. اما هنوز نتایج متفاوتی درباره زیر فرایندهاي مدیریت دانش، و عملکرد سازمان وجود دارد

1.1       ضرورت تحقیق

اهمیت دانش را در محیط جهانی و پیجیده امروزی نمی توان نادیده گرفت. آن سازمان هایی که می دانند چگونه بایستی اطلاعات را بطور موثر کسب، توزیع و مدیریت کنند، راهبران صنعت خود خواهند بود. مدیریت دانش یک مدل تجاری میان رشته ایست که با همه جوانب دانش شامل خلق، کدگذاری، تسهیم و استفاده از دانش برای ارتقا یادگیری و نوآوری در بافت شرکت سروکار دارد

1.1.1                     تعریف مدیریت دانش

اساسی ترین مشخصه سازمان های هوشمند قرن بیست ‌و یکم، تاکید بردانش و اطلاعات است. برخلاف سازمان های گذشته، سازمان های امروزی، دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و نیازمند به تسخیر، مدیریت و بهره برداری از دانش و اطلاعات منظور بهبود کارایی، مدیریت و پیگیری تغییرات پایان ناپذیر هستند. دانش، ابزار قدرتمندی است که می تواند تغییرات را در جهان بوجود آورده و استراتژی تجاری ها را ممکن سازد. نوناکا  (1998)  در مقاله ای در مجله کسب و کار هاروارد می گوید: در یک اقتصاد که تنها اطمینان موجود عدم اطمینان است. تنها منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار دانش است. آلفرد مارشال  عنوان می کند: دانش قدرتمندترین موتور تولید محسوب می شود.

 

 

بازدیدها: 25

18,000 تومان