پروپوزال راه های ورود ایران به بازار آموزش عالی جهان

چگونگی ارتقای کمی و کیفی دسترسی به آموزش عالی جهانی

 

 

       مقدمه

به طورکلی، آموزش و پرورش شالوده توسعه اقتصادی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد (رومئو[1]، 2003). توسعة اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری‌های نوین در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در اولویتی خاص قرار گرفته است (اوزگا[2]، 2006؛ کیتاگاوا[3]، 2005) و هیچ ملتی نمی‌تواند خود را در رشته‌های مختلف علمی بی‌نیاز از دیگر ملتها بداند. هرچه توسعة کشور کمتر باشد، تشکیل مراکز تحقیقاتی و ارتباط آنها با مراکز تحقیقاتی سایر کشورها ضروری‌تر به نظر می‌رسد. بر اساس سند چشم‌انداز 20 سالة جمهوری اسلامی، ایران باید جایگاه اول اقتصادی و علمی را تا 19 سال آینده در بین کشورهای همسایه، خاورمیانه و آسیای میانه کسب کند و این امر بدون داشتن همکاری‌های علمی با سایر کشورها به منظور ارتقای کیفیت نیروهای انسانی ناممکن است.

       بیان موضوع تحقیق

 

برای بررسی ارتقای آموزش عالی در ایران باید این موضوع از منظر کمی و کیفی مورد بررسی قرار بگیرد.نمودار زیر چگونگی پرداختن به این موضوع را نشان می دهد.

پژوهش های کاربردی بسیاری در زمینه آموزش عالی انجام شده است که نشان می دهند دانشگاههای ایران با افزایش کیفیت علمی و امکانات دانشگاهی و رفاهی و اقتصادی  خود توانایی جذب دانشجویان خارجی بیشتر دارند.

بنابراین انتظار می رود که تشکیل و رواج بازار جهانی خدمات آموزش عالی با متغیر هایی نظیربین المللی کردن برنامه درسی، جذب دانش جویان خارجی، گسترش زبان انگلیسی در دانشگاه ها، افزایش اعزام دانشجویان به خارج از کشور، بالابردن سطح علمی و فنی دانشگاه ها و اختصاص بودجه برای بین المللی کردن دانشگاه ها ارتباط قوی داشته باشد

        فرضیات تحقیق

فرضیات اصلی:

  • دانشگاههای ایران با افزایش کیفیت علمی خود توانایی جذب دانشجویان خارجی بیشتر دارند.
  • دانشگاههای ایران با افزایش امکانات دانشگاهی و رفاهی و اقتصادی خود توانایی جذب دانشجویان خارجی بیشتر دارند.

فرضیات فرعی:

  • بین بین المللی کردن برنامه درسی دانشگاه های ایران و همگرایی و ورود جمهوری اسلامی ایران در بازار خدمت رسانی معلومات(خدمات آموزش عالی جهان) رابطه ای وجود دارد
  •                        مزاياي و معایب تحصیل در دانشگاه های بین المللی

    يکی از ابعاد مهم بين المللی شدن ارتقاء هويت ملی است. در مطالعه ای که نايت و ويت (1997) در باره کشورهای آسيايي و اقيانوسيه انجام داده اند نشان داده اند که مبادلات دانشگاهی ابزاری برای معرفی زبان و فرهنگ ملی اين کشورها در عرصه بين المللی بوده است و اين کشورها از راه گسترش آموزش عالی خود به عرصه جهانی از وابستگی صرف به آمريکا و چند کشور معدود ديگر غربی کاسته شده است

بازدیدها: 24

18,000 تومان