پروپوزال طرح ریزی استراتژیک با رویکرد اقیانوس آبی در شرکت اگزوز خودروخراسان ( KEM )

مدیریت وبرنامه ریزی  استراتژیک در مبحث اقیانوس ابی

 

                   مقدمه

مديريت استراتژيك فرايندي است كه از طريق آن سازمان ها محيط هاي داخلي و خارجي خود را تحليل كرده و از آن شناخت كسب مي كنند(تئودور،2008)[1].  علاوه بر آن مسير استراتژيك خود را پايه گذاري كرده و استراتژي هايي خلق مي كنند كه آنها را براي رسيدن به اهداف تعيين شده كمك نمايد.  در حال حاضر روند تحولات صنعت و تغييرات سريع فن آوري، فشارهاي رقابتي را براي صنايع تشديد نموده است.  فضايي كه اكثر شركت ها در حال حاضر در آن قرار دارند اقيانوس قرمز است، در اين فضا رقابت بين سازمان ها براي پيشي گرفتن از ديگران بمنظور رسيدن به سود بيشتر اساسي ترين بحث مورد نظرصاحب نظران مي باشد.  در اين حالت تقاضاي بازار اغلب ثابت بوده يا با نوسانات كم همراه است، درنتيجه با فروش بيشتر يكي از رقبا، سهم فروش سايرين كاهش مي يابد

                    بیان مسئله

مديريت استراتژيك، تصميمات و فعاليتهاي يكپارچه در جهت مديريت استراتژيك، تصميمات و فعاليت هاي يكپارچه در جهت توسعه استراتژي هاي موثر و همچنین اجرا و كنترل نتايج آنهاست.  بنابراين مديريت استراتژيك فعاليت هاي مربوط به بررسي، ارزشيابي و انتخاب استراتژي ها، اتخاذ هر گونه تدابير درون و برون سازماني براي اجراي اين استراتژي ها و در نهايت كنترل فعاليت هاي انجام شده را در بر مي گيرد (].  با نگاهي دقيق به مفهوم مديريت استراتژيك، مي توان به ضرورت استفاده از آن پي برد.  با توجه به تغييرات محيطي كه در حال حاضر شتاب زيادي به خود گرفته است و پيچيده شدن تصميمات سازماني، لزوم بكارگيري برنامه هاي جامع براي مواجهه با اينگونه مسائل بيشتر از گذشته ملموس مي شود.  مديريت استراتژيك با تكيه بر ذهنيتي پويا، آينده نگر، جامعه نگر و اقتضايي، راه حل بسياري از مسائل سازمان هاي امروزي است.  پايه هاي مديريت استراتژيك بر اساس ميزان دركي است كه مديران از شركتهاي رقيب، بازارها، عرضه كنندگان مواد اوليه، توزيع كنندگان، دولت ها، بستانكاران، سهام داران و مشتريان در سراسر دنیا، دارند.

استراتژی های مهم مطرح شده در مبحث اقیانوس آبی بطور خلاصه عبارتند از :

  • خلق فضای بازار بی رقابت
  • بی معنا ساختن رقابت
  • خلق و تسخیر تقاضای جدید
  • شکستن جاگزینی بین ارزش – هزینه
  •                    ضرورت تحقیق

    امروزه با توجه به گسترش رکود جهانی و گسترش آثار آن در اکثر کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، و همچنین پیش بینی عضویت ایران در سازمان تجارت جها نی و وجود شکافی فی مابین کسب وکارهای ایرانی و کسب وکارهای پیشرفته جهانی، و عدم بهره گیری بهینه این گونه کسب وکارها از راه کارها ی خلاقانه و اثربخش (همانند استفاده اثربخش از فناوری اطلاعات) باعث شده است

 

 

[

بازدیدها: 16

18,000 تومان