پروپوزال مسئولیت مالک و راننده وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل خسارات در حقوق ایران و کشورهای اروپایی

پروپوزال مسئولیت راننده و مالک وسایل نقلیه

فایل ورد doc و قابل ویرایش پروپوزال مسئولیت مدنی دارنده و راننده وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل خسارات در حقوق ایران و کشورهای اروپایی تدوین شده با منابع حقوقی و لحاظ جدیدترین قوانین حقوقی ایران و اروپا در سال 1403 را همینک دانلود کنید.

مقدمه پروپوزال مسئولیت مالک و راننده وسایل نقلیه:

مسئولیت مدنی یکی از مهم ترین بخش های حقوق مدنی است که به عنوان ضمانت اجرای حقوق اشخاص در روابط اجتماعی ودیگر ابعاد مرتبط زندگی،ایفای نقش می کند. سخن گفتن در این رشته موضوعاتی چون روابط افراد با یکدیگر و حقوق و تکالیف ناشی از این روابط را به ذهن متبادر می سازد. با گسترش این روابط و توسعه پیچیدگی های زندگی اجتماعی، دامنه مسئولیت ها نیز گسترده تر و متنوع تر  می گردد. در رابطه با زیان های وارده به اشخاص، چنانچه روابط حقوقی اشخاص به دور ازمسئولیت باشد، حق، مفهوم عینی خود را از دست می دهد و تنها همان جنبه ذهنی حق است که خودنمایی می کند.

بنابراین وجود سیستم مسئولیت مدنی جامعه و تکلیف به جبران خسارت است که حقوق اشخاص زیان دیده را به فعلیت در آورده وآن را در اختیار صاحب حق قرار می دهد. در گذشته نسبت به موضوع مسئولیت مدنی و جبران خسارت های وارده، دیدگاه ها و نظرات مختلفی وجود داشته که بعضاٌ ممکن بود نسبت به حقوق اشخاص زیان دیده نگاهی اغماض آمیز شود یا این که جبران خسارت مسکوت گذارده شده و یا با توجیه در انگیزه ایجاد زیان، فرد را در بهره مندی از منافع عمومی شرکت می دادند،

دانلود پروپوزال مسئولیت راننده و مالک ماشین در تصادفات

تحول و ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی

در این پروپوزال مسئولیت مالک و راننده وسایل نقلیه …………………….       قانون بیمه ی اجباری مصوب 1347 و نیز قانون اصلاح آن در سال 1387 یکی از منابع مهم در باب مسائل مربوط به مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی هستند. با توجه به این قوانین است که می توان از از تعیین مسئول حادثه، حدود مسئولیت دارنده وسیله ی نقلیه و نقش هر یک از عوامل حادثه سخن گفت.

امروزه حوادث رانندگی از جمله ی مهم ترین و شایع ترین مسائلی است كه دست كم در نیم قرن اخیر دادگاه ها را به خود مشغول كرده است. این مسئله ضرورت تصویب قانونی خاص در این خصوص را روشن می کند که به نحوی مبسوط بدان می پردازیم(گفتار اول).  این نیاز در کشور ما برای اولین بار در سال 1347 احساس شد و موجب تدوین اولین قانون مربوط به حوادث رانندگی گردید. این قانون بنا به مصلحت های روز جامعه، بعدا در سال 1387 اصلاح شد. این اصلاح موجبات رفع ابهام و تغییرات مثبت را فراهم آورد. تغییراتی که مشاهده ی آنها با مقایسه ی این دو قانون ممکن خواهد شد

ضرورت تصویب قانون بیمه اجباری

بخش هایی دیگر از پروپوزال مسئولیت مالک و راننده وسایل نقلیه : در ارتباط با زندگی اجتماعی مفهوم مسئول بودن یا مسئولیت به این معنی است که هر شخص باید پاسخگوی آثار ونتایج حاصل از اعمال خویش باشد.مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا قانونی، قهری باشد یا قراردادی مسئولیت قانونی ممکن است مدنی باشد یا کیفری. مسئولیت کیفری یا جزایی، مسئولیت مرتکب جرمی از جرایم مذکور در قانون است.

مسئولیت مدنی عبارت است از تعهد و التزامی که شخص نسبت به جبران زیان وارده به دیگری دارد اعم از این که زیان مذکور در اثر عمل شخص مسئول یا عمل اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشیاء و اموال تحت مالکیت یا تصرف او  باشد[1].

دکتر جعفری لنگرودی مسئولیت مدنی را، رابطه ای حقوقی می داند که ناشی از فعل یا ترک زیان آور باشد [2]. به عقیده یکی دیگر از اساتید در هر مورد که شخصی ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد می گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد[3].

مفهوم وسیله نقلیه , مالک و راننده در این پروپوزال

  1. بررسی مفهوم دارنده وسیله نقلیه

    به دلیل جدید بودن قانون بیمه اجباری و ابهاماتی که در زمینه دارنده وسیله نقلیه در حقوق ایران وجود دارد بهترین کار این است که ابتدائا با حقوق کشورهای دیگر در زمینه حوادث رانندگی ازجمله فرانسه آشنا شویم (گفتار اول). و سپس وارد بحث مالک و راننده در حقوق ایران شویم تا در جهت رفع این ابهام که در مواردی که اتومبیل مالک نزد شخص دیگری (راننده) است وخسارتی به زیان دیده وارد می شود  مسئولیت مدنی شامل چه کسانی می شود، گام مؤثری برداشته شود (گفتار دوم).

     

       گفتار اول: تمیز مسئول حادثه در حقوق خارجی

    در كشور فرانسه نیز به موجب قانون  5 ژوئیه 1985 اصول مستقل و جدیدی برای حوادث رانندگی تدوین شد كه جایگاه مناسبي براي مقایسه تطبیقی از طرف قانونگذار ایرانی و پذیرش نكات مثبت آن را دارد.

    آندره تنك یكی از نویسندگان مشهور در زمینه مسئولیت مدنی می گوید: « همانند برخی نویسندگان، من معتقدم كه قلمرو سنتی حقوق مسئولیت مدنی،[1] می بایست به دو بخش (Tort Law) و (Accient Law) تقسیم شود. قسم نخست باید از اعمال و رفتار عمدی بحث كند و قسم دوم از تصادف. قانون جدید می بایست مسئولیت مدنی را از تصادفات جدا كند. فصلی كه تصادف را در برمی گیرد حداقل شامل حوادث ناشی از كار، حوادث رانندگی و پزشكی می باشد

.

بازدیدها: 17

18,000 تومان