پروپوزال مطالعه رابطه بین نحوه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری مشترک و عملکرد آن¬ها

نحوه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری بر عملکرد آنها

مقدمه

شرایط بازارهاي مالي به عنوان يكي از اساسي­ترين بازارهاي هر كشور به شدت بر بخش­هاي واقعي اقتصاد اثر گذار بوده و از ساير بخش­ها نيز تأثير مي­پذيرد. یكي از اجزاي مهم بازارهاي مالي بازار سرمایه است، بازار سرمايه به عنوان آينه تمام نماي اقتصادي يك جامعه كاركردهاي مختلفي را بر عهده دارد. يكي از اين كاركردهاي اساسي ايجاد سازوكارهايي است كه به افزايش نقدشوندگي ابزارهاي تامين مالي و نهايتاً افزايش امنيت سرمايه گذاري منجر مي گردد . امروزه در بسياري از بازارهاي مالي پيشرفته، مديريت ريسك و بكارگيري ابزارهايي براي كاهش نوسانات قيمت اوراق بهادار به منظور كمينه نمودن احتمال بازده منفي دارايي ها بسيار متداول مي باشد. وجود تنوع در ابزار هاي مالي يكي از عوامل موثر در ايجاد انگيزه در جلب مشاركت سرمايه گذاران در بازار هاي نظام مند سرمايه است . از اين رو انواع مختلفي از صندوقهاي سرمايه گذاري با هدف جمع آوري وجوه از سرمايه گذاران غير حرفه اي و اختصاص آن به سبدهاي سرمايه گذاري كارا، كاهش ريسك سرمايه گذاري و كسب بازده اي متعارف پا به عرصه ظهور گذاشتند

تعریف موضوع و بیان مسأله پژوهش

سرمایه­گذاری از نیازهای اولیه برای گذار از یک اقتصاد توسعه نیافته به توسعه یافته است. بدون شک، برای هدایت سرمایه­های افراد علاقه­مند به سرمایه­گذاری، نیازمند جلب اعتماد آنان هستیم . هم­اکنون در اکثر کشورهای توسعه یافته، صندوق­های سرمایه­گذاری، یکی از مهم­ترین ساز و کارهای سرمایه­گذاری و به عنوان هسته مرکزی بازار سرمایه محسوب می شوند که سرمایه­گذاری افراد غیرحرفه­ای را از حالت مستقیم به حالت غیر­مستقیم تبدیل می­کنند و از این­رو، مزایای متعددی برای بازار سرمایه و سرمایه­گذار فراهم می­آورند . این صندوق­ها با اتخاذ سیاست­های مناسب می­توانند در کاهش تورم، افزایش تولید و بهبود کارایی مدیران نقش اساسی ایفا نمایند (عبده تبریزی و شریفیان، 1386). خوشبختانه صنعت صندوق­های سرمایه­گذاری در ایران هر چند با تأخیر چند ده ساله، اما با استقبال فراوان از طرف سرمایه­گذاران، در سال 86 تأسیس گردید. اولين صندوق سرمايه­گذاري مشترك که در كشور ايران در تاريخ 23/04/1386 شروع به كار كرد، صندوق­ سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت بود.

. تعریف واژه ها و اصطلاحات

صندوق های سرمایه گذاری[1]: صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک، واسطه­های مالی هستند که به عموم مردم سهام می­فروشند و وجوه حاصله را در پرتفوی متنوعی از اوراق بهادار سرمایه­گذاری می­نمایند. هر واحد سرمایه­گذاری که در صندوق­های سرمایه­گذاری فروخته می­شود، نماینده نسبت متناسبی از پرتفوی اوراق بهادار است که صندوق سرمایه­گذاری به وکالت از طرف سهامداران خود اداره می­نماید

واریانس مازاد بازده صندوق[1]: که به براساس معادله زیر با استفاده از انحراف معیار اختلاف بازده صندوق و بازده شاخص بازار به دست می­آید.

TRACKING ERROR = STDEV [ Rfund – Rindex ]

Rfund : بازده هر صندوق

Rindex : بازده شاخص که همان بازده بازار است.

[1] Tracking Error

تعریف صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک

تعاریف ارائه شده برای صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک در قوانین کشورهای مختلف و ادبیات مالی و سرمایه­گذاری تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک و بعضاً مشترک است. دلیل این امر، برخورداری از ماهیت و فعالیت مشابه، علی­رغم وجود برخی تفاوت­ها در چارچوب و مقررات حاکم بر فعالیت و نحوه نظارت بر آن­هاست. قانون 1940 ایالات متحده، صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک را نوعی از شرکت­های سرمایه­گذاری با ویژگی­ مخصوص به­ خود معرفی می­کند که حرفه اصلی آن سرمایه­گذاری، سرمایه­­گذاری مجدد، کمک به نگهداری یا معامله اوراق بهادار در چارچوب قوانین و مقررات مربوط است.

 

بازدیدها: 33

18,000 تومان