پروپوزال مقايسه‌ي آراء قديس آگوستين و امام محمد غزالي در خداشناسي

تاثیر زندگی اولیه قدیس اوگوستین و امام محمد غزالي در دیدگاه‌های خداشناسی

چکیده

آرلیوس اوگوستینوس[1] در سال 354 م. در تاگاست[2] متولد شد. محور افكارش تصوري است كه از خدا دارد و آن ايمان به خداي قادر، عالم و خير مطلق است. او خداي پسر را ظهور خداي پدر مي‌داند. خداي پسر را مقر ايده‌ها و خلقت را ظهور كلمه می‌داند و از نظر وی پدر و پسر هم گوهرند. خدای او يگانه‌ی فاعل و علت حقيقي، بزرگ بي كميت، فراتر از همه چيز و در همه جاست. امام محمد غزالی[3] در سال450 ه.ق در طابران متولد شد. او می‌گفت: خدا غير قابل توصيف، علت العلل، منشاء هستي و نورالانوار است. كميت نمي‌تواند تحديدش كند. او فراتر از معقولات عقلي، عالم و قادر است؛ بنابراین می‌توان گفت غزالی و اوگوستین منشأ عالم را خدا می‌دانند؛ خدایی که نور الهی و تنها وجود حقیقی است و به همه چیز داناست. خدایی غیر قابل توصیف که با اراده‌ی مطلق و غیر قابل تغییر، جهان را آفریده است. در کنار این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. خدای اوگوستین برای نجات آدمیان صفات بشری را پذیرفته و وارد جسم شده است؛ اما خدای غزالی نمی‌تواند در جسم وارد شود و شبیه چیزی نیست. او برتر از هرگونه تصور است و عقل نمی‌تواند آن را درک کند.

مقدمه

خداشناسی و تمایل به ماوراء طبیعت، به زمان یا مکان خاصی از جهان اختصاص ندارد، بلکه به گواهی تاریخ باستانی اقوام مختلف، اعم از متمدن و ابتدایی، اعتقاد به خدا و مبدأ جهان، در میان تمام ملل وجود داشته است و در حفاری‌ها و کاوش‌های علمی دانشمندان باستان شناس که برای به‌دست آوردن طرز زندگی، پایه تمدن و  شیوه‌ی تفکر اقوام گذشته انجام شده است، همواره زیر تل‌های بزرگ، عبادتگاه‌هایی کشف شده است که همگی از عبادت ملل دیرینه در آنها حکایت دارد؛ بنابراین، یکی از مهم­ترین مسائلی که بشر با آن مواجه بوده است، خدا و خداشناسی است؛ یعنی این که انسان از کجا آمده است و به کجا می­رود و به این معناست که انسان به حقیقتی برسد که درک کند خداوند علت و خالق اوست و او عین نیاز و متعلق به خداوند است. به طور کلی، معرفت و شناخت هر موجود، به حسب شئ مورد شناخت، به دو صورت تحقق می­یابد

بیان مسئله

مفهوم خدا از مهم‌ترين مفاهيمي است كه همواره در طی تاريخ با آدمي بوده است‌. هر انساني بر اساس نگرش و جهان‌بيني خاص خود، مفهومي از خداوند در ذهن دارد كه گاهی با مفاهيمي كه ديگران در ذهن دارند، متفاوت است و مي‌توان گفت بسياري از اختلافات دينداران در اصول اعتقادي، مبتني بر اختلافي است كه در اين زمينه با يكديگر دارند. همان طور كه غزالي خدا را غيرقابل توصيف و علت‌العلل و نورالانوار مي‌داند، آگوستين نيز مي‌گويد خدا در انديشه و زبان نمي‌گنجد و هيچ تصوري به آن نمي‌رسد و خدا نور فهم ماست، اما خداي غزالی برتر از همه تعينات و فراتر از همه‌ی معقولات عقلي است. در حالي كه خداي آگوستين از تجلي خدا به صورت آدمي، جداشدني نيست و در عالم الوهيت، پدر بزرگ‌تر از پسر نيست و پدر و پسر از روح القدس بالاتر نيستند و هر سه يكي‌اند.

 

2-1-1  زندگی اولیه

مردم روزگار باستان، چنان تصوری از خدايان داشتند كه حتّى نمى‌توانستند مفهوم تساهل و تسامح امروزى را درک كنند. هر چند مقامات امپراتورى روم در محدوده‌ى خود، به فرقه‌هاى متعدد در جشن‌ها و نهضت‌هاى درونى آنها چنان آزادى مى‌دادند كه پيروان آنان خيال مى‌كردند قدرت دولت، وجهه و اعتبار خود را از قدرت خدايان دریافت كرده است؛ امّا مسيحيان كم و بيش، در دوره‌هاى مختلف مورد شكنجه‌هاى بى رحمانه قرار مى‌گرفتند تا اين كه اوگوستين[1]، مسيحيّت را به عنوان دين رسمى مطرح کرد. مسيحيان هم در قرون وسطا براى مدّتى هيچ رقيبى را تحمّل نمى كردند؛ مثلاً اوگوستين خواهان مجازات بدنى تفرقه افكنان و بدعت گذاران بود و اين رَويه تقريباً در تمام قرون وسطا رايج بود.[2] تا آن که در قرن هجدهم، تساهل و تسامح مذهبى به وجود آمد؛ بنابراین، بى تفاوتى دينى رواج پیدا کرد.

اهمیت قدیس اوگوستین و تأثيرات او در جهان

سنت اوگوستین فیلسوف و قدیس قرن چهارم و پنجم بعد از میلاد، از جمله کسانی است که تاثیر فراوانی بر دیانت مسیحی و سیر تاریخ فکر در غرب داشته است.[1]به طور کلی تاثیر او بر تفکر قرون وسطا بسیار عمیق بود. او با انتقال بسیاری از ویژگی‌های تفکر نوافلاطونی به مسیحیت نخستین، فیلسوف بزرگ مسیحی در غرب به شمار می‌آید.[2] بر همین اساس بررسی آثار اوگوستین از چند بعد، دارای اهمیت است؛ از یک طرف، او فیلسوف بزرگی بود و مبادی جدیدی از رابطه‌ی عقل و نقل را مطرح کرد و قائل به برتری نقل بر عقل شد و از طرف دیگر، متألّهی توانمند بود و مبادی دینی تازه‌ای را به مسیحیت وارد کرد تا جایی که به‌عنوان “دومین مؤسس آیین مسیحیت” شهرت یافت.[3]

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدها: 9

18,000 تومان