پروپوزال کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه¬ بیرجند

کاربرد مدیریت دانش شخصی

مقدمه

دانش و مدیریت آن همیشه برای توسعه و پیشرفت در طول تاریخ اساسی و ضروری بوده است. این واقعیت به همراه تأثیر متقابل و پیچیده نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری اهمیت دانش و مدیریت آن را تحکیم می­نماید. از آن­جایی که دانش همیشه قدرت است، امروزه هیچ تغییری در خصوص اهمیت دانش ایجاد نشده است اما تغییر در مورد چگونگی مدیریت دانش ناشی از اطلاعات انبوه و سرعت بخشیدن به تولید دانش، حتمی و ضروری است. تغییرات عمیق در دنیای ما نشانگر نیاز به تغییر شکل دانش­محور نظام­های کنونی در هر بخش و ایجاد فضاها و ساختارهای جدید است. اقتصاد و جامعه دانش محور نو­ظهور، دانش را به عنوان پربارترین منبع و یادگیری را به عنوان پربارترین فرایند اقتصادی برجسته می­کند. در نتیجه مبنای سرمایه از سرمایه­های ملموس سنتی به یک سرمایه نا­ملموس مانند نوآوری در کاربرد مؤثر دانش و منابع سرمایه انسانی تبدیل می­شود اگر­چه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و نیز به عنوان یک دارایی مطرح شده است، ولی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند امری سخت و در مواردی غیر ممکن است (میتال2، 2008). از نظر نوناکا3 دانش مفهومی چند وجهی با معانی چند­لایه است و یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمندی محسوب می­شود که به کسب و حفظ قابلیت رقابتی بودن و مزیت­های سازمان­ها کمک می­کند و فقط آن دسته از سازمان­هایی در این مسیر رقابت حرکت خواهند کرد که بتوانند مفهوم پیچیده دانش را به­ خوبی مدیریت کنند

بیان مسأله

از آن­جایی که برنامه­های دولت جمهوری اسلامی برای تبدیل ایران به عنوان کشوری دارای قدرت اول از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه که مبتنی بر برنامه­ای دانایی­محور تنظیم شده است، مسؤلیتی سنگین و فشار زیادی را بر دانشگاه­های کشور به منظور ارتقای کیفیت تولیدات آموزشی و پژوهشی وارد آورده است، به کارگیری و پیاده­سازی یک نظام مدیریت دانش می­تواند منجر به هم­افزائی در تحقیقات و فعالیت­های دانشگاهی و کم کردن شکاف علمی با کشورهای پیشرفته جهان شود. مدیریت دانش به عنوان شیوه­ای شناخته شده است که نوآوری و ابتکار را افزایش داده و شامل ایجاد (خلق)، سازماندهی، تبادل و کاربرد دانش برای کاربران آن به ویژه اعضای هیأت علمی و دانشجویان است  ایجاد دانش به توانایی دانشگاه­ها در ارائه اندیشه­ها و راه­حل­های نوین و مفید اشاره دارد. دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی از طریق بازآفرینی و توسعه دانش گذشته و حال، با روش­های متفاوت، به خلق واقعیت­ها و مفاهیم جدید می­پردازند. برای مثال، هر دانشگاه می­تواند با استفاده از راهبرد تقلید، تکرار و جایگزینی، بخشی از دانش موجود را دوباره احیا کند. یک دانشگاه می­تواند با تقویت قابلیت­های بخش آموزش و پژوهش، ارزیابی محیط درونی و بیرونی و به ­کارگیری فناوری­های خارج از سازمان، پایه دانش مستحکم­تری ایجاد نماید. هم در آموزش و هم در پژوهش درک نقش دانش ضمنی در تولید دانش، اساسی و ضروری است. در آموزش، ارزیابی دقیق­تر و روشن­تر دانش ضمنی به عنوان عنصری کلیدی در فرایند یادگیری می­تواند راهی برای کاهش دو دسته­گی و جدایی زود هنگام دانشجویان در نظام آموزشی باشد و به طور کلی می­تواند در ایجاد و پرورش نیروی کار شایسته­تر و مستعد­تر کمک کننده باشد

فرضیه­های  پژوهش

  1. بین سابقه کار و میزان مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی رابطه وجود دارد.
  2. بین میزان مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی با مدرک تحصیلی مختلف، تفاوت وجود دارد.
  3. بین میزان مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی فعال در مقاطع تحصیلی مختلف (کا تفاوت معنی­دار وجود دارد.
  4. بین میزان مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی دانشکده­های مختلف تفاوت معنی­دار وجود دار

  تعاریف اصطلاحات پژوهش

تعاریف نظری

  1. داده

داده عبارت است از يك واقعيت از يك موقعيت و يا يك مورد از يك زمينه خاص بدون ارتباط با ديگر موارد. به­ عبارت ديگر داده­ها، رشته واقعيت­هاي عيني و مجرد در مورد رويدادها هستند و از ديدگاه سازماني داده­ها يك سلسله واقعیت­های ثبت شده منظم تلقي می­شوند (رفعتی، 1387).

  1. اطلاعات

اطلاعات داده­های دسته­بندی شده است. اطلاعات، مجموعه­ای از داده­ها و توضیحات و تفاسیر معنی­دار راجع به موضوع، رویداد یا فرایندی ویژه است (

بازدیدها: 19

18,000 تومان