کیفیت حسابرسی در دوره جاری،
-تشریح و بیان موضوع
بر اساس مفاهیم نظري گزارشگري مالي، هدف صورتهاي مالي (حسابداری) عبارت از ارائـه اطلاعاتي تلخيص و طبقهبندي شده درباره وضعيت مالي، عملكرد مالي و انعطافپذيري مالي واحد تجاري است كه براي طيفي گسترده از استفادهكنندگان صورتهاي مالي در اتخاذ تصميمات اقتصادي مفيد واقع گردد. در واقع، هدف اصلي حسابداري، فراهم آوردن اطلاعاتي است که آثار مالي معاملات، عمليات و رويدادهاي موثر بر وضعيت مالي و نتايج عمليات واحد تجاري را بيان کند و از اين طريق سرمايهگذاران، اعتباردهندگان و ساير استفادهکنندگان را در قضاوت و تصميمگيريهاي اقتصادي ياري دهد ).
سيستم حسابداري به واسطه گزارش فعاليتهاي مالي واحد تجاري از اين قابليت برخوردار است تا اطلاعاتي را در مورد آنچه که ديگران از آن آگاه نيستند، به آنان منتقل کند. برای مفید واقع شدن اطلاعات مالی در تصمیم گیری استفاده کنندگان ، هدف های حسابداری و گزارشگری مالی ایجاب میکند که اطلاعات مربوط به گونهای مناسب و کامل گزارش شود
دوره تصدیگری حسابرسی: مدت زمان رابطه موسسه حسابرسی با صاحبکار است.که بطور بالقوه از تواناییهای فنی حسابرس برای شناسایی تحریفهای موجود در گزارشهای مالی و بیطرفی حسابرس در اصلاح و گزارشگری این تحریفها تاثیر میپذیرد. این متغیر از طریق لگاریتم تعداد سالهایی که صاحبکار توسط یک موسسه حسابرسی، حسابرسی شده است اندازهگیری میشود . اغلب تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان دادهاند که دوره تصدیگری طولانیتر میتواند نشان دهنده کیفیت بالاتر حسابرسی باشد
به طور كلي، سه فرضیهی عمده براي نياز به حسابرسي مطرح است كه عبارت از فرضیهی نمايندگي،فرضیهیعلامت دهی[2]،فرضیهی اعتباربخشي[3])بيمهای (میباشند) لم
2-فرضیهی نماينـدگي
اين فرضيه، به نقشي كه حسابرسي در كاهش مسائل و خطرات ناديده گرفتن اصول اخلاقی ايفا میکند، اشاره دارد.طبق فرضیهی نمايندگي، حسابرس در چارچوب روابط بين نماينده- مالك، بخش لاینفک سازوكاري قراردادي است كه براي كنترل و نظارت بر هزینههای نمايندگي مدير ايجاد میشود
کیفیت حسابرسی
از کیفیت حسابرسی تعریفهای گوناگونی کردهاند. در ادبیات حرفه ای کیفیت حسابرسی در رابطه با میزان رعایت استاندارد های حسابرسی مربوطه تعریف میشود. در مقابل پژوهشگران حسابداری ابعادی چندگانه برای کیفیت حسابرسی قائلند و این ابعاد اغلب به تعاریفی که ظاهری متفاوت دارند منجر میشود عمومیترینتعریفها از کیفیت حسابرسی عناصر زیر را در بر میگیرد:
احتمال وجود اشتباهات عمده در صورتهای مالی که حسابرس بتواند آنها را کشف و گزارش کند.
احتمال این که حسابرس برای صورتهای مالی حاوی اشتباهات با اهمیت گزارش مشروط صادر نکند.
سنجه ای برای توان حسابرس در کاهش اشتباهات و تحریفات جانبدارانه و بهبود کیفیت داده های حسابداری
مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی
در نمودار (3-2) طبقه بندی عملی پژوهشهای تجربی ارائه شده است. اکثر مطالعات تجربی کیفیت حسابرسی، رابطه بین کیفیت حسابرسی و محرکهای تقاضا نظیر راهبردهای ریسک صاحبکار را با تضاد نمایندگی، یا با محرکهای عرضه نظیر حقالزحمه و راهبردهای مدیریت ریسک مؤسسه حسابرسی بررسی مینمایند.
بازدیدها: 35