پروپوزال گفتمان انقلاب اسلامی وارزشهای دنیای مدرن

ارتباط میان گفتمان انقلاب اسلامی ایران وارزشهای دنیای مدرن

بیان مساله:

در قرن بیستم ، جهان که با پدیده ای بنام عصر مدرن مانوس گشته واروپا وشاید با کمی تسامح بتوان گفت دنیا، به سمت آموزه ها وارزشهای مدرنیته میرود در قرن بیستم میلادی تغییرات قابل توجهی در نوع بینش وزندگی ِمردم به وجود آمد. این تغییرات در نتیجه پیشرفت‌ها و نوآوری‌های فنّی، پزشکی، اجتماعی، نظری و سیاسی بود. واندیشمندان وفلاسفه سیاسی متعددی در این قرن که جرقه آن بعد رنسانس زده شد اظهار نظر نموده اند ودر باب مسائل انسان،سیاست،جامعه و.. نظریات بدیعی داده اند.

و ویژگی های بارز قرن بیستم که در آراءونظریات اندیشمندان این دوره فکری کاملا مشهود وهویدا است که دارای  چه ارزشهایی می باشد که از جمله آنها میتوان به:

1-رشد فردیت انسان    2-رشد مسائل علمی وصنعتی،پزشکی و…     3-اهمیت به آزادی انسان     4-نقد دوران سنت     5-جدائی دین از دولت     6- رواج اندیشه های لیبرالیستی

اما نکته ممیزه ویا به نوعی که مربوط به گفتمان انقلاب اسلامی را شامل میشود که اساسا راه جدیدی وفصل جدیدی از انقلابات را در دنیا به نمایش می گذارد وبه این نوع میتوان گفت حال که عصر مدرن به سمت

جدائی دین از دولت به پیش می رود اما انقلاب ایران با بُن مایه اسلامی ومذهبی درصدد است که نقش آموزه های دینی ومذهبی را در انقلاب به نمایش بگذاردوخواهان حاکمیتی است که ساختار وبسترآن برگرفته از آموزه های دینی باشد.

انقلاب اسلامی ایران بعنوان موثرترین پدیده قرن بیستم آنچنان که مورد پژوهشِ کنش گران عرصه اجتماعی، که  این کنش گران شامل همه انقلابیون فعال اعم از روحانیون،روشنفکران،توده های مردمی ،اساتید دانشگاه و.. می باشند،حاکی از اهمیت وارزش جامعه شناسانه آن می باشد که در این پژوهش سعی خواهد شد ارزشهای مقوم  وموجود ونهادین در آن بیان شود و در عین حال با این فرضیه به پیش خواهیم رفت که انقلاب اسلامی ایران با بن مایه مذهبی در عین حال با بعضی از ارزش های عصر مدرن از جمله استبداد ستیزی،افزایش مشارکت مردم،افزایش حقوق شهروندی،سیاسی واجتماعی،عدالت فردی واجتماعی ،آزادی وبه نوعی جمهوریت با عصر مدرن هم خوانی داشته وانتقال این مفاهیم را میتوان نقش روشنفکران فعال در انقلاب دانست.

اهمیت وضرورت تحقیق:

باتوجه به مباحث جامعه شناسی وعلوم انسانی ،همیشه یک بحث ثابت ومتقن می باشد که در علوم انسانی که با پدیده های انتزاعی وگاهاً عینی سروکار دارد حتی پس از سالهای سال از یک پدیده گذرمیکنیم ولی ارزش آن پدیده در ساختار تحلیلی وجامعه شناسانه تازگی وماندگاری خواهد داشت وبه کشف زوایای جدیدی از آن پدیده منجر خواهد گشت.اگر بخواهیم علمی تر بگوئیم از زمانی که کارل پوپر[1] اندیشمند و فلیلسوف اتریش-انگلیسی معتقد است که:علم کامل و تکامل ناپذیر وجود ندارد. او برخلاف نظریات پوزیتیویست ها، معتقد است، رشد علم در تایید و اثبات نظریات نیست، بلکه محصول نقد آنها و تجدیدنظر در آنهاست. در اندیشه پوپر، علم از نقد و ابطال حاصل می شود. از همین رو میتوان انقلاب اسلامی ایران را که در سالهای پیش اتفاق افتاده ویقینا یکی از موثرترین پدیده های سیاسی وجامعه شناسی قرن  بیستم محسوب میگردد،با نگاهی علمی،آکادمیک وتطبیقی نگریست تا زوایای جدیدی از آن شناسایی ومعرفی گردد.عموما انقلابها از پدیده های جذاب عرصه جامعه شناسی وعلوم سیاسی می باشند که حتی پس از چندیدن سال قابلیت پژوهش وبررسی را دارند.وحال آنکه انقلاب ایران با کار ویژه ها ومولفه هایی که داشته،میتواند پدیده ای با قابلیت تحقیقاتی بالا داشته باشد.

ارزش ها:

ارزش ،در اصطلاح جامعه شناسی عقایدی است که افراد یا گروه‌های انسانی درباره آن‌چه مطلوب، مناسب، خوب یا بد است؛ دارند. ارزش‌های مختلف نمایانگر جنبه‌های اساسی تنوعات در فرهنگ انسانی است.ارزش ها معمولا از هنجارها وعادات نشات می گیرند.به طور کلی به اموری که برای اعضاء گروه اهمیت دارند و آرمان مشترک اعضاء گروه تلقی می‌شوند، ارزش می گویند.ارزش به صورتی دوگانه در واقعیت وجود دارد: نخست به منزله آرمانی متجلی می‌شود که خواستار پیوستگی است و دعوت به احترام می‌کند. دوم در اشیاء یا رفتارهایی جلوه گر می‌شود که آن را به شیوه‌ای عینی یا دقیقاً به شیوه سمبلیک بیان می‌کند.

 

 

 

بازدیدها: 25

18,000 تومان